Tuesday, August 25, 2009

chapter one

kite berjumpe dlm rancangan masakan chapter one bersama aku..yesterday(23 ogos) yesterday la sgt kn... yela...the day before yesterday..aku ade try satu resepi yg mcm simple la dlm buku dessert hasil tuaian kt carbooth last weekend..easy la jugak senanye..eley,ko jgn lupe desert ko lembik..

ye la,dessert tu mcm lembik sket..tp bkn salah aku...aku da siap timbang stiap ingredient tu gune scale..yer..gune scale bkn gune dacing.. yang sudah pasti ke'accurate'an die..ralat paralaks mmg xwujud sbb aku pkai lens n mata aku mmg terkenal kerana begitu sharp plz notice that yeah... instrumentation error plak mmg aku da hapuskan sbb aku da calibrate scale ni stiap kali nak measure kirenye sumer error tu aku xbenarkn lnsg dlm masakan aku kali ni,u shud obey dis rule okeh..punyela besungguh aku pada hari itu..skali dtg kakak aku yg ntah dr mana ketika itu,komplen "apsal butter n sugar ko xcreamy pon..." ok fine..aku pon tambah lg sesenduk butter..amik nak creamy sgt..biar berat kite naik pasni..aku monolog je tu...aku pon troskn menguli bahan2 tu menggunakan electric mixer leh ke gune menguli?? smpi nampak yummy..jd tu sumer salah kakak aku la kan??bkn salah aku..

okeh skrg aku nak turunkan ilmu nih kt korg wat mende nih yg dinamekn magic chocolate pudding sempena tgn aku yg sungguh magic ini tgn aku mmg xbiase wat mende2 yg tak magis..xfun ok..jgn nak ckp "ko buat pon xjd ko nak ajar org..ketam ke ko nih??" aku manusia,walopon kiut aku ttp manusia.. sblm aku nak ajar korg nih aku da repeat balik dh smlm supaya btol2 jd...takkan la aku busuk ati sgt nak ajar korg resepi xjadi kn...aku cube muliakan hati sempena ramadhan..tapikan hasil cubaan smlm mmg kiut owh..



MAGIC CHOCOLATE PUDDING

50g butter or margarine..low fat butter recommended here
75g caster sugar...pkai gule biase pon xpe...
2 eggs,separated
350ml milk..
40g self raising flour
25ml/5 teaspoon cocoa powder


1) grease a 1 litre ovenproof dish...agak2 ckop besar dhla..xyah ukur plak isipadu mangkok tu ok..pastikn tahan panas..pecah kang jgn salahkn aku..

2) cream the butter and sugar together in a bowl until light n fluffy.beat in the egg yolks and stir in the milk.

3) sift the flour and cocoa powder together over the creamed mixture, then beat in until evenly mixed.whisk the egg whites until stiff and fold into the mixture. pour into the prepared dish.

4) bake in the oven at 180 degree for 35-45 min until the top is set and spongy to the touch.


senang bukan??yer mmg senang sbb aku pon ekselen sgt nak wat mende yg susah..pd chapter seterusnye mungkin...




the ingredients,self raising flour,sugar,butter,seperated eggs,cocoa powder n fresh milk..sile click pd gamba..tgk2,igt aku saje2 ke letak name magic tu..



pour the milk into the beated egg yolk..sile dptkn bantuan anak buah jika perlu..



mixture yg aku dh tmbh kecreamyan die..nyum nyum



tadaa...ni la hasilnye...sdap sgt smpi lupe nak snap picture dlu..tp ni pon xbrape nk jd sgt senanye...


ni la hasilnye setelah behempas pulas berperang dgn segala jenis senduk dan mangkuk yg pelbagai saiz,rupa dan bentuk..as u can see,die mcm terlalu creamy smpi berair mcm skali air bah skali pantai berubah begitu la orang tua2 kate...skali lg,org tua yang kata,bkn aku sbb aku masih lg digelar teenager okeh

girls out there..there is nothing to b ashamed of even kite mcm tgn bangku ke ape sbb xreti msk kan padahal umur da 23 tahun bkn hari..as long as u have the desire to learn lantakkn org nak ckp ape..abaikan sudah..krem mulot die kang brentila die mengutok..muahahaha..

kesimpulan dr pengalaman aku nih, korg jgn sesekali mahupon skali seumur hidop nak tukar mahupon adjust aku nye resepi nih..kang xjd jgn nak maki aku, kelak ko akan dimaki oleh aku smpi tua..


makanan untuk perot.bukan tong sampah.sekian.




4 comments:

rAmiZa.mY said...

jgn perasan ko teenager ok..
ko da tua..

cane magic pn, murtabak ngn ayam percik bazar ramadhan mmg terbaek ah

melur natasha said...

aku xnk dgr sumer tu...hahhaha

Al Fateh said...

bkn salah akak ko senanye...mmg ko xde bakat masak ler...masak ape pon sume x jd...dgn puding2 batat...wakaka

melur natasha said...

uhhh..
ko jgn smpi satu hari,
ko soh aku wat open house hari2 sbb nak rs air tgn aku sudah teh..
time tu kang aku soh ko ciom tgn ame br ko tau...
hahahaha

 
Template by suckmylolly.com