Tuesday, October 12, 2010

bas yang terlalu ekspress hingga meragut nyawa.

pada kebiasaan menulis cerita sedih dan tragis, aku nak cakap takziah.semoga anda yang terlibat kuat menerima ujian tuhan. semoga mak dan ayah yang kehilangan anak teros tabah. bukan senang menerima kehilangan. mak aku masih menangis tatkala menziarahi kubur kakak yang telah pergi 26 tahun dahulu.

aku memang takot naik bus. sebab itu aku redha meleburkan ratusan ringgit membeli tiket air asia tambang tak berapa nak murah untuk pulang bejumpa bonda. tak keterlaluan kalau aku katakan aku dah lantik air asia jadi pengankutan rasmi dalam diam semenjak aku membanting lemak di atas kerusi empuk dalam opis di pasir gudang ni.

Perbezaan ketara bas yang berfungsi di malaysia dengan bas yang aku pernah naik di england is, they got seat belt. kepentingannya sama macam air bag dan seat belt dalam kereta mewah kau. di sana, sebelum memulakan perjalanan, si driver akan check setiap penumpang dah pakai seat belt. selagi kau tak pakai, slagi tu la driver jadi batu tidak bergerak.

at least, kalau bas kau tebalik 44 kali yang mana ketika itu kau dah pon mati, takla mayat kau bergelimpangan merata-rata. takla mayat kau diseret oleh kenderaan lain yang lalu-lalang. takla report post mortem kau tulis 'melambung dan jatuh diatas cerucuk divider'(bleh ke guna ayat mcm tu?)

secara mudahnya aku cuma mahu cakap sekurang-kurangnya kerajaan telah berusaha supaya kalau kau mati dalam eksiden bas, mayat kau masih dalam keadaan sempurna. mak ayah adik beradik nak tengok pon tak meremang bulu roma.

please lah pikir, kenapa alat-alat keselamatan yang ada dalam kereta tidak ada dalam bas. macam seat belt aku cakap tadi. itu system keselamatan paling minimum. takkan itu pon nampak macam sesuatu yang janggal dan sangat ajaib untuk di-apply pada sebuah bas??

mungkin menteri-menteri dan orang kenamaan tak naik bas. sebab tu mereka tidak pedulikan sangat keselamatan rakyat golongan sederhana dan bawahan. cuba yang dalam bas itu penoh dengan menteri, vvip, dan orang-orang yang bernama hebat. kompom esok jugak semua bas dah wajib equipped with airbag. percaya kata aku.

kalau itu pon susah sangat untuk dilaksanakan, apetah lagi untuk mintak bus equipped dgn air bag and cut off speed system(nama die aku pon da lupe).


2 comments:

rAmiZa.mY said...

pastu driver bas kt england siap ckp lg..
kalu kene saman bayar sendri, sbb dia da pesan swoh pkai seatbelt...

diorang ade sedikit disiplin bila ke arah safety..
kakak aku yg bru blk ahad lepas, masuk seat blakang tros pkai seatbelt.haha

melur natasha said...

itula..kat mesia aku pkai seat belt blakang kn gelak.padahal da biase ms zaman jd penumpang dlu kena kerah pkai seat belt.hahahaha

 
Template by suckmylolly.com