Thursday, October 14, 2010

bacaan remaja bawah umur sahaja.

tahniah kepada adik-adik calom PMR. ape pon keputusan lepas ni, cemerlang, colors tak berapa nak flying, teruk, tu semua abaikan. yang penting macam mana kau orang menggunakan kejayaan/kegagalan tu untuk masa depan. sejarah tidak penting, tapi macam mana kau orang belajar dari sejarah itu sendiri yang sangat penting.

cemerlang dalam PMR bukan tiket untuk berjaya di masa hadapan. contoh terdekat. aku. 7A 1B PMR 2001. B aku adalah pendidikan agama Islam. tapi aku grad dari second class universiti kata orang. bekas kolej universiti tu tarafnya tidak sama dengan universiti lain kata orang. contoh manusia ortodoks. dan sekarang aku masih bergelut untuk mendapat pekerjaan yang baik di kompeni yang baik.

jangan salah langkah dek terbawa-bawa kekecewaan melampau kesan dari peperiksaan. mak ayah pulak jangan dok pressure anak. nanti anak tak boley berpikir dengan baik. rancang masa depan. 15 years of age is not too young sampai kau tak boleh merencana hidup kau sendiri. sila minta guide dari ibu bapa dan adik beradik.

form 4 bukan honeymoon years. jangan dok gatai mengumpul jantan dalam list. dorang takdak masa depan pon lagi. makan pon mak ayah lagi bagi duit.bila berpelajaran, bekerjaya dan berjaya, jodoh datang kemudian. so tak payah nak susah-susah pikir cintan cintun. yang lelaki pulak jangan dok gatai belajar isap rokok. poison never give you happiness in life. sila jadi manusia bebas nikotin. and, chances untuk jadi idaman gadis semakin tinggi when you are nicotine-free-type-of-man.

p/s: tak tau kenapa aku terasa nak memberi ucapan berupa nasihat seperti atuk-nenek di beranda rumah.

0 comments:

 
Template by suckmylolly.com