Tuesday, April 19, 2011

Hidup. Cinta. Ketentuan

Kadang-kadang kite tak nampak apa yang baik untuk kite.
Tendency untuk mengikut rasa hati lebih tinggi.

Aku pernah terbaca satu artikel pasal jodoh.
Soal jodoh ni sangat complicated.
Tapi kita jangan rigid.
Tengok dari pelbagai sudut.
Tak semestinya apa yang kita suka kita akan dapat.
Tak semestinya apa yang kita suka itu terbaik untuk kita.

Masa merawang rawang di alam maya, 
Aku ada baca satu petikan pasal istikarah.
Katanya, kita ikut jalan yang kita rasa betul.
Kita serah pada tuhan.
Kalau itu yang terbaik untuk kita, tuhan mudahkan jalan.
Kalau tak pon tuhan senangkan hati kita tempuh cabaran.
Jangan cuma berharap pada mimpi.

Kahwin ni ikat dua hati, dua family.
Kahwin untuk selamanya insyaAllah.
Untuk duduk dengan orang yang bukan keluarga kita mmg perlukan pemahaman yang tinggi.
Perlukan kesabaran yang menggunung.
Perlukan kepercayaan sepenuhnya.

Pendapat aku mudah.
Dia baik.
Aku percaya dia boleh membimbing.
Aku percaya dia sayangkan aku dan keluarga aku.
Aku selesa.
Dan aku sayang dia.
InsyaAllah, ape pon halangan, pasti dapat go thru.

Pemahaman bukan something yang kau boleh dapat secara instant.
Kadang-kadang dah kenal lama pon tak boleh nak kenal sebaiknya.
Pemahaman yang baik datang dari mutual connection yang ade between two hearts.
Mulut tak berkata tapi hati boleh memahami.

Bila kita sayang.
Kesabaran kita akan jadi tebal.
No matter what dia buat kita sakit hati.
The sayang will always be there.
Dua hati,
Sudah tentu ade bezanya.
Pemikiran. Selera. Kegemaran.
But the sayang will narrow down the differences between two hearts.

Yes. Trust is not something we gain over the night.
Hidup ni perjudian.
We gain nothing if we are afraid to try.
Once we love, the trust will follow. 
It is just the matter of time. 
And how you overcome the fear of being betrayed.

Cuma ingat.
Semua datang dari Dia.
Percaya pada Qada' dan Qadar. 
Tuhan bagi yang terbaik untuk semua makhluk. 
Kalau kita dah usaha, dah berserah. Tapi masih gagal.
Mungkin itu bukan yang terbaik untuk kita.

Pengalaman lalu tuhan bagi untuk mengingatkan kita. 
Bukan untuk menghadirkan rasa phobia.
Bukan untuk kita menghukum sesama manusia. 
People change.
Kalau betul bimbingannya, sudah pasti ada kesudahan yang baik.

"May Allah give you not only what you want, but also make it what you need. As Allah knows you better than you know yourself"


0 comments:

 
Template by suckmylolly.com