Monday, July 19, 2010

kulit kacang merata-rata

aku rasa aku belom cukup matang dalam memilih kawan. belom cukup haul untuk menilai orang dengan baik. mungkin juga expectation kepada seorang yang bergelar rakan ini terlalu tinggi. kerana pada aku, once aku sudah rapat dengan seorang manusia yang aku gelar kawan, aku akan expect mereka macam-macam.

aku harap seorang kawan boley give and take. boley mintak tolong. dari situ aku dapat bezakan bahawa kau adalah kawan aku atau tidak. tapi mungkin tak semua yang kita pikir sama. perbezaan proses serebrum dan serebelum mungkin membuatkan kita berbeza. mungkin kerana kapasiti oksigen dan air yang kita bekalkan ke otak masing-masing berbeza. mungkin juga kita berada pada koordinat dan surrounding yang berlainan menyebabkan pemikiran kita tidak lagi seiring. mungkin kita dipayungi oleh ketebalan awan stratus yang berbeza menyebabkan kita merasa kepanasan yang berbeza.

orang kata, kalau nak kawan yang baik, kite tengok waktu susah, adekah die nak bersama-sama dengan kite. tapi bagi aku, tu semua lom cukup lagi untuk kite menilai. kalaupon die sanggop bersusah payah ngan kite, itu sebab die pon susah. kite kena tgk bile taraf die dan kita sudah berbeza. kat situ baru kite nampak dia punya true color. grenn, black, blue, grey. sungguh. aku dah penah tengok dan aku penah rasa.

pada ketika tu kau akan nampak perbezaan perilaku dan tindak tanduk dia bile masa sama-sama susah dan ketika dia-senang kau-susah. bile soal duit die sudah mula berkira. soal makan minum dan minyak setitik dia sudah mula berfikir. aku rasa kawan macam ni cuma tak lebih dari seorang yang bijak dan pandai mempergunakan kau. macam lepaskan anjing tersepit. macam bagi buaya makan. semuanyan akan kena balik pada kau yang menolong.

thank god, aku tidak lame berada di bawah. jika tidak, pasti bermacam-macam lagi perangai buruk kau yang akan bermain di kanta lekap aku. im not regret helping you. not even once. it's just the way you act when you are above me that dissappoint me so much. i just cant endure it.


6 comments:

S'kor D'Red said...

malas la nak komen...

melur natasha said...

xyah komen skor..

rAmiZa.mY said...

aku kaler ape telor?
haha

PuEnG said...

Hm...it is what we called life. rambut same itam..ati lain2...

melur natasha said...

mija: pelangi kot.kekeke

pueng: it takes me some-time to understand what is meant by genuine frenship.

k.e.r.i. said...

kulit kacang orang tak makan.
jadi kena buang lah.

 
Template by suckmylolly.com