Wednesday, August 18, 2010

kerana engkau adalah alas kaki sempena raya

dalam hidup ni memang ajaib sangat-sangat kalau nak puaskan hati semua orang. dan ajaib jugak untuk kite jumpe orang yang betul-betul leh get along dengan kite. makin rapat kite makin nampak perbezaan itu. jadi dalam journey kite dalam pementasan drama bernama kehidupan ni, untuk jadi orang yang berjaya, kite kena jadi seorang yang pasif kadang-kadang.

bila kita rase sesuatu itu tidak membantu kita memajukan diri sendiri, kita perlu menjadi seorang yang sedikit ignorant dan arrogant. when you do something, and the feedback from others menunjukkan respons yang negatif. kau boleh ignore sahaja. selagi dia tidak cukup dear dihati engkau, you shouldnt take their opinion into account. kerana jarang sekali manusia yang tidak rapat dengan diri kita akan berlaku mulia dengan jujurnya. almost none okey.

macam kata seorang rakan baik di pasir bedengung ini, " saya peramah, salah ke?". peramah dikata menggedik senyap dikata sombong tak tentu pasal. kau pikir tak kau ni siapa yang semua orang perlu nak puaskan hati kau? sila ada rasa malu dan pity pada diri sendiri. mungkin kau letakkan diri kau pada tempat yang terlalu tinggi di mata orang lain walaupon sebenarnya engkau cuma setaraf dengan alas kaki mak aku mungkin. terlalu berasa diri terlalu agung dan orang lain akan hail pada engkau.

aku sedikit bertuah kerana punyai senior-senior yang baik dan berjaya dalam kerjaya masing-masing. kata mereka, kau nak gaji besar, nak rezki lebih, kau tak payah nak bodek bos kau. tak payah berlagak baik depan bos kau. kau jujur ngan kerja kau, kemudian mintak pada tuhan bukan mintak dengan bos. bos cuma perantara rezki tuhan untuk kau. jadi tak perlu nak menyembah bos seperti kau menyembah tuhan. apetah lagi kalau solat kau pon tak cukup lima kali sehari.

abah kata biar orang nak cakap apa janji kita jaga sumber rezki kita. jangan curi tulang kelak rezki kita tak berkat. rezki kita dapat tu jugak kita bagi pada mak ayah, besarkan anak-anak. sumber rezki yang tak betul akan bentukkan hati yang gelap. otak yang lembab. seterusnya judgement kita pada kehidupan akan sonsang dari landasan sepatutnya. jadi selagi aku jaga kerja aku, aku jaga sumber rezeki aku, tak ada sebab aku nak care pasal orang lain yang cakap aku-bawa-triton-keluar-dan-masok-lewat kerana setiap kali aku bawa triton adelah kerana urusan kerja dan tidak pernah sekali pon aku bawa triton untuk kegunaan diri sendiri melainkan dengan pengetahuan bos-bos aku yang sudah tentu BUKAN kau. FULLSTOP.

2 comments:

S'kor D'Red said...

cemane bley masuk kisah triton ni...hahaha..pasal kes aritu ke?ko da jumpe ke sape yang angkara..kalau jumpe tolong bgtau aku dgn segera..tq.

melur natasha said...

belom.aku malas nak tau pon.kalo aku tau aku akan benci.baik xyah tau.hahaha

 
Template by suckmylolly.com